تزریق مزوتراپی

مزوتراپی یک روش درمانی کاملا جدید و پیشرفته است که روز به روز به حیطه عملکرد درمانی آن افزوده می‌شود. این روش به دلیل پاسخ‌ دهی بسیار سریع‌تر نسبت به دیگر روش‌ های درمانی مثل داروهای خوراکی و کم‌بودن عوارض آن به دلیل مصرف بسیار اندک دارو و اثرات کاملا موضعی آن، روز به روز مورد استقبال بیشتر از سوی مردم و پزشکان قرار گرفته است.

این تکنیک برای اولین‌بار سال 1952 میلادی در فرانسه توسط دکتر مایکل پیستور ابداع شد. در آن زمان از داروهای گیاهی و ویتامین‌ها برای تقویت قوام پوست به کمک تکنیک مزوتراپی استفاده می‌شد. 10 سال بعد اولین انجمن مزوتراپی در دنیا شکل گرفت و از آن تاریخ به بعد این تکنیک پیشرفت‌های بسیاری کرد و مزوتراپی مدرن که امروز از آن استفاده می‌شود به وجود آمد. در سال 2000 برای اولین بار این تکنیک توسط خبرنگاران بخش علمی و پزشکی به کشور آمریکا وارد شد و بعد از آن در سال 2005 مزوتراپی کم‌کم در دیگر کشورها مورد توجه و استقبال قرار گرفت. کشور ما نیز جزو کشورهایی بود که تکنیک مزوتراپی در سال 2005 به آن وارد شد و بسرعت در همه شاخه‌ها پیشرفت و رشد کرد و مورد استفاده قرار گرفت.

مزوتراپی در واقع یک تکنیک و روش استفاده از داروست که برای درمان موضعی ابداع شده و برای درمان بیماری‌های عمومی و کل بدن به کار نمی‌رود. با توجه به محل مورد درمان و داروی خاص موارد استفاده آن با توجه به نتایج موثر و عوارض ناچیز مزوتراپی تاکنون کاربردهای متعددی برای این تکنیک شناخته شده و روز به روز به کاربردهای آن اضافه می‌شود.
بیشترین کاربرد مزوتراپی هم‌اکنون در شاخه زیبایی است در حالی که می‌تواند در همه شاخه‌ها مثل ارتوپدی (تزریق دارو به مفصل)‌ یا در درمان بیماری سالک (در گذشته آنتی‌بیوتیک در محل سالک تزریق می‌شد) کاربرد داشته باشد‌ ولی امروز بیشترین کاربرد آن در درمان ریزش مو، جوان‌سازی صورت و درمان چاقی موضعی و بیماری  است.

بازگشت دوباره موهای ریخته شده
در درمان ریزش مو به وسیله این تکنیک، دارویی که بیمار باید به صورت خوراکی مصرف کند، به صورت موضعی و در محل مورد نظر به فولیکول‌های مو تزریق می‌شود. در ریزش موی هورمونی و ریزش موی آقایان چون عامل این بیماری برای همیشه باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. در این افراد از روش مزوتراپی به عنوان روش کمکی در کنار دیگر روش‌های درمانی می‌توان کمک گرفت ولی در ریزش مو ناشی از رژیم طولانی مدت یا اعمال جراحی که جذب دارو مختل می‌شود (مثل جراحی روده که بخشی از روده را از مسیر جذب خارج می‌کنند و به همین علت بعد از مدتی دچار کمبود ویتامین به علت عدم جذب می‌شوند و از راه خوراکی قابل جبران نیست)‌ مزوتراپی می‌تواند به این دسته از بیماران کمک بسیار زیادی در جلوگیری از ریزش مو بکند چون علت به وجود آورنده ریزش مو قابل درمان است.
در بیماری‌های پوستی مثل ریزش موی سکه‌ای، کورتون را در ناحیه مورد نظر تزریق می‌کنند و باعث رویش مجدد مو در آن قسمت می‌شوند.
نتایج درمان در افرادی که ریزش موی آنها ناشی از رژیم‌‌های غیراصولی و سخت است، ماندگار خواهد بود، چون علت ریزش مو برطرف شده است.

جایگزینی برای لیپوساکشن
مزوتراپی در زمینه تناسب اندام به عنوان جایگزین مناسبی برای اعمال جراحی مثل لیپوساکشن می‌تواند به کار برود. با مزوتراپی می‌توان چربی شکم، چربی‌های موضعی کنار ران و پهلو و غبغب را از بین برد. با کشف دارویی که حل‌کننده چربی است محققان متوجه شدند با تزریق آن در بافت چربی، چربی حل می‌شود و از بین می‌رود ولی برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید دوزهای زیاد از این ماده استفاده شود که بالطبع عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت بنابراین فقط در نواحی کوچک باید مصرف شود. معمولا افراد چاق به دنبال روش‌هایی آسان و بی‌زحمت برای کاهش وزن هستند. این روش تاثیر غیرمعقول و معجزه‌آسا برای کاهش وزن ندارد بلکه یک تاثیر منطقی و محدود دارد.
در کاهش چربی‌های اضافه بدن معمولا آثار درمانی بعد از حدود 10 ـ 5 جلسه قابل مشاهده خواهد بود و نتایج درمانی در کاهش وزن تا زمانی باقی خواهد ماند که فرد رژیم غذایی خود را ادامه دهد.

نمونه های کاربرد مزوتراپی در زیبایی:
کشیدن پوست صورت ( لیفتینگ ) و درمان افتادگی صورت
رفع پف دور چشم و افتادگی پلک
رفع تیرگ‍ی دور چشم
درمان چاقی موضعی بدن، اندام و صورت
درمان سلولیت و افتادگی پوست اندامها و صورت
درمان ملاسما و لک حاملگی یا لک صورت
درمان ریزش مو و تقویت موها
درمان استریا(ترک خوردن پوست بدنبال حاملگی)
رفع غبغب زیر چانه و گردن

موارد عدم استفاده:
بارداری، شیردهی، مصرف داروهای ضد انعقاد خون، ضایعات پوستی شناخته نشده یا تبخال فعال، سرطان ها، بیماری های قلبی-عروقی، دیابت کنترل نشده، بیماری های کلیوی، بیماری پسوریازیس یا صدف پوستی، سابقه ی سکته ی مغزی یا وجود لخته در گردش خون

عوارض جانبی:
موضعی: تورم، سرخی، خارش، کبودی گذرا، درد خفیف و ندرتاً ازدیاد رنگدانه های پوستی یا عفونت در محل تزریق. در مجموع مزوتراپی روشی بدون درد محسوب می شود که در اکثر موارد فقط حس نیشگون گرفتن یا سوزش خفیف ایجاد می کند که این موارد را نیز با تجویر کرم های بیحس کننده ی موضعی قبل از درمان می توان از بین برد.
عمومی: اگر تکنیک به درستی انجام شود، بسیار نادرند ولی مواردی از واکنش های آلرژیک، تهوع، بیحالی، اختلال ریتم قلب و ضعف گزارش شده اند.

احتیاطات:

قبل از عمل:
1- از حداقل سه روز قبل از عمل از آسپیرین و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی استفاده نشود.
2- اگر ضایعه ی پوستی وجود داشته باشد، تا زمان بهبودی کامل آن درمان به تعویق می افتد.
3- بهتر است قبل از انجام عمل از انجام لایه برداری (میکرودرم ابریژن) خودداری شود.
4- به علت وجود احتقان عروقی در دوره ی پریود ماهانه، بهتر است در این زمان عمل انجام نشود.

بعد از عمل:
1- در روز اول پس از عمل از حمام کردن خودداری شود.
2- از آفتاب گرفتن و برنزه کردن پوست اجتناب شود.
3- از الکترولیز و انجام لایه برداری در زمان درمان خودداری شود.
4- در صورت وجود درد یا سوزش می توان از کیسه های یخ سود جست.